Vandring i Alf Hambes värld Ingeland, Molom och Havriket

Gillar du att vistas i naturen och har fantasi och en del bus i kroppen, då ska prova att göra utflykt i Ingeland. Utflykterna som går på mindre vägar och stigar passar ungomar och vuxna och kan anpassas individuellt. Vill du göra utflykt i Steninge med barn kan du istället välja Steninge sagostig.

Utflykterna eller utflykten (om du väljer att besöka alla de fem platserna som beskrivs här samtidigt) kan du göra när du vill.

Du kan själv lyssna till de berättelser som finns inpratade till varje plats via din telefon. Du kan också prova att ladda ner dem i förväg, så blir du inte beroende av mobiltäckning under utflykten.

Utflykter i Ingeland är ett koncept som Steninge kuststation tillsammans med Alf Hambe har tagit fram och som vi hoppas ska ge inspiration till att göra just utflykter både bildligt och bokstavligt.

Så här bjuder vi alltså på några berättelser om en alldeles underbar trakt i Halland. Ta chansen att följa med Alf Hambe på färd genom hans fantasi och uppleva Ingeland, Molom och Havriket.

Välkommen att färdas med oss och Alf.

För att komma i rätt stämning inleder vi med en låt av och med Alf Hambe…

Gör gärna så här

1. Promenera till den plats som du har valt (du kan antingen gå till alla fem platserna som finns beskrivna nedan eller bara välja en eller ett par). En enklare karta får du i receptionen på Steninge kuststation. Karta finns också här nedanför. Instruktioner för att hitta finns också inskrivna i texten nedan.
  2. Lyssna på Alf Hambes berättelse om just denna plats. Det gör du genom att klicka på länkarna här nedanför. Passa samtidigt på att utforska platserna utifrån ditt eget perspektiv och prata med ditt vandringssällskap eller med dig själv.

Öppna karta som PDF

Introduktion

Här kan du lyssna in en introduktion till vandringen i Alf Hambes Ingeland.

Steninge Strand – för att gränser mellan hemma och långt borta inte är så viktiga.

1. Stora skär och Steninge strand

Första platsen är Stora skär och Steninge strand: Ett stenkast från Steninge kuststation. Gå över kustvägen vid övergångsstället och fortsätt ned på strandängen så att du har Stora skär i blickfånget. Till höger skymtar du båthuset som Alf nämner i sin berättelse.

Här nedan är Alfs berättelse om Stora skär och Steninge strand.

2. Höjesten

Så här kommer du till nästa viktiga plats, Höjesten: Gå på strandängen en bit söderut tills du ser Göstas Café och sväng så att du passerar Göstas på höger hand, korsa kustvägen igen och fortsätt i uppförsbacken på Hulabäcksvägen. Efter ca 300 meter passerar du minigolfbanan på vänster hand. Fortsätt uppför på samma väg med skog på höger hand. Där, i en glänta, står den dansande stenen, Höjesten.

Höjesten – den genomsynliga stenen med hemliga tecken – viktig & spännande plats i romanen ”Sagan om Ingeland”.

Här nedan är Alfs berättelse om Höjesten.

3. Trollstenen

Så här kommer du till nästa viktiga plats, Trollstenen: Vandring tillbaka på Hulabäcksvägen men ta av till höger innan minigolfbanan och fortsätt via Iglasjövägen och sväng vänster på Gråbergsvägen. Här får du knata på en stund, men efter ca 500 meter har du kommit fram till Trollstenen på höger hand. Där finns början på en stig in i skogen.

Stora Trollstenen och Stigen genom Gröna dimmans skog – ingång vid portvaktstrollets sten – om möte med Gröne Greven.

Här nedan är Alfs berättelse om den Stora Trollstenen.

4. Kung Inges Hög

Så här kommer du till nästa viktiga plats, Kung Inges Hög: Följ stigen uppåt och när den delar sig svänger du vänster. Härifrån är det i bästa fall snitslat om inte Gröne Greven varit framme och plockat bort snitslingen. Men du hittar säkert ändå om du är lite alert. Från stället där stigarna delar sig och du ska svänga vänster är det cirka 440 steg (vuxensteg) tills du kan ana Kung Inges grav till höger. Det är cirka tio steg till upp till höger och då står du högst uppe på Skeppåsen och kan spana ut över både Ingeland östanom och Ingeland västanom.

Kung Inges Hög – all inspiration till romanen ”Sagan om Ingeland” föddes här, mellan tryggt och otryggt, hemma och borta. Ständigt på väg bort och hem.

Här nedan kan du lyssna på Alfs berättelse om Kung Inges Hög.

5. Molomberget

Så här kommer du till nästa viktiga plats, Molomberget: Tillbaka på samma stigar som du kom på, ner till Trollstenen. Väl nere på Gråbergsvägen tar du ganska omgående vänster på Nattskärravägen och fortsätter nedför en brant backe ned till Steninge Lärkväg där du svänger höger och följer den cirka 100 meter och svänger sedan höger på Klippekullevägen. Du passerar efter ett tag Klippekullevägen 15, där Alf bor. Nu gäller det att hitta Molom-berget. Det finns en liten stig till vänster alldeles där tomtgränsen för Klippekullevägen 17 tar slut. Stigen syns dåligt så var uppmärksam här. Följ den cirka 40 meter och sväng sedan åt vänster in på en liten stig som du ska följa cirka 100 steg, då står du uppe på Molomberget.

Där ser du till vänster ett trätorn strax bortom ett vattenfyllt stenbrott. På höger hand finns en platt stenhäll från vilken Alf under många år fått sina tillresande vänner att utföra en viktig ritual: Kullbytering. Kullerbytta mot havet med snabb uppresning och armarna i vädret under utbrytande av lyckliga läten mot himlen och havet. Tyvärr har utsikten där vuxit igen men förr i tiden där kunde man speja ut mot havshorisonten. Vill du inte kullbyttera men ändå utföra ett litet glädjeskutt kan ett Himlasprång rekommenderas. Det är ganska likt ett indianhopp.

Molomberget – Molom-känslan – vad är det? Visa i Molom = vemodig + finurlig. Kullbyttering + Himlasprånget.

Här nedan kan du lyssna på Alfs berättelse om Molomberget.

Efter Kullbytering och Himlasprång passar det fint att hämta andan och lyssna en stund på Alice Babs engelska tolkning av Visa i Molom!

Tillbaka samma stigar som du kom och när du är åter på Klippekullevägen går du till höger. Fortsätt ca 250 meter och sväng sedan till vänster på Gamla vägen. Efter 150 meter tar du höger igen på Bryggstigen och skymtar då kuststationen på höger hand. Utflykten börjar närma sig sitt slut, kanske dags för en fika?

Avslutning

Här är Alfs berättelse om Himlasprånget och lite annat….

Avslutningsvis Dikten Strandkväde inläst av Alf samt ett samtal om genomsynliga, havtuggare och annat lurifaxigt ur Alfs diktning. Alf tipsar dessutom om ytterligare platser och väsen som är centrala i hans diktvärld.